Lees hier wat dit voor jou kan betekenen! Vanaf 25 mei 2018 zal de nieuwe AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) van toepassing zijn. Deze AVG vervangt de huidige Wpb (Wet bescherming persoonsgegevens) en is van toepassing binnen de gehele Europese Unie. Ik merk in mijn gesprekken met ondernemers dat men “wel eens gehoord heeft” van deze […]
Is jouw winkel klaar voor de toekomst? Het zijn niet de sterksten of de slimsten die overwinnen, maar degenen die zich het beste aanpassen aan veranderingen. Weet je nog dat een paar jaar geleden de overtuiging heerste dat fysieke winkels ten dode waren opgegeven en dat lege winkels het beeld in veel plaatsen zouden gaan […]
Stap uit de waan van de dag en bepaal jouw strategie om de concurrentie voor te blijven! Met het nieuwe (boek)jaar in aantocht is het raadzaam om een actueel business plan te maken. Er zijn ondernemers in het Midden-en Kleinbedrijf die wel een begroting maken voor het nieuwe jaar. Maar lang niet alle ondernemers […]
Een SWOT analyse geeft je een goed inzicht! In een serie blogs behandel ik de diverse stappen die leiden tot een compleet strategisch plan. In eerdere blogs heb ik je kennis laten maken met de unieke online software die ik samen met opdrachtgevers gebruik. Met deze software worden alle teamleden op eenvoudige wijze meegenomen in […]

Je medewerkers hebben het antwoord! “Waan van alle dag” In mijn vorige blog heb ik een beschrijving gegeven van de manier waarop ik MKB-ondernemers help bij het formuleren en implementeren van up-to-date strategie. Een strategie die de brug slaat tussen Ambitie en Resultaatgerichte actie. De tijd van ondernemers om aan een strategisch plan te […]
Een heldere strategie is essentieel voor de toekomst van je bedrijf. Maar hoe maak je zo’n plan? Lang geleden stelde Charles Darwin al: “Het zijn niet de sterksten of slimsten die overwinnen, maar degenen die zich het beste aanpassen aan veranderingen”. In het bedrijfsleven is dit actueler dan ooit. Met alle veranderingen in de markt […]
Of zullen we het over “waarde” hebben? Ik was recent in gesprek met een Retail ondernemer. Hij is al jarenlang actief als zelfstandig opticien. Hij vertelde dat hij het frustrerend vindt om zich tegenover klanten “te verdedigen” waarom hij “duurder” is dan agressieve prijsvechters in de branche. De prijs lijkt doorslaggevend te zijn.Dit vind […]
Medewerkers hebben vaak ideeën over verbeteringen. Maak daar gebruik van! HOE GAAT HET VAAK? Je voelt de noodzaak tot het doorvoeren van veranderingen in je organisatie. Je hebt een prima plan bedacht en intern aan je medewerkers gepresenteerd. Iedereen weet wat er van hem of haar verwacht wordt. En toch blijft het beoogde resultaat uit… […]
Om als retailer (maar natuurlijk geldt dit voor alle ondernemers) het hoofd te kunnen bieden aan de concurrentie is het noodzakelijk om een heldere strategie te formuleren. Hiermee geef je richting aan je bedrijf en bepaal je nadrukkelijk welke strategische actie je gaat uitvoeren in de komende jaren. Zeker in de huidige marktsituatie zou […]
Dat het voor retailers (en natuurlijk voor alle ondernemingen) noodzakelijk is om te werken vanuit onderscheidend vermogen, om zodoende de concurrentie de baas te blijven is inmiddels wel tot iedereen doorgedrongen. Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller is dan hun collega-bedrijven binnen de sector. Succesvol is hier gedefinieerd aan de […]